Zpět

Využití zpětného zaúčtování po zaplacení platební kartou

25. března 2021

Objednali jste si na e-shopu zboží, které Vám nebylo doručeno, anebo Vám dodáno bylo, ovšem kvalita neodpovídá tomu, co obchodník prezentuje na svých stránkách? Odmítá s Vámi obchodník komunikovat a na reklamaci nereaguje? Možná si říkáte, že jste neměli zaplatit zboží předem kartou a že jste tak zbytečně vyhodili své peníze. A možná je zde možnost, jak vše ještě napravit a to tak, že nepřijdete ani o korunu – tedy za podmínky, že jste zboží zaplatili platební kartou. Na mysli máme samozřejmě nástroj známý jako zpětné zaúčtování neboli chargeback.

Že nevíte, co je chargeback?

Nevadí. Pokud to ale víte, můžete následující odstavec rovnou přeskočit. Chargeback je nástroj, kterým může banka, jež vydala Vaši platební kartu, získat peníze zpět od obchodníka. Stručně řečeno, Vaše banka může na základě podané reklamace, nebo lépe řečeno podnětu, stáhnout peníze zpět od obchodníka, kterému jste zaplatili. Vaše banka požádá banku obchodníka o zaúčtování a částka se z banky obchodníka poté odečte. Banka obchodníka následně tuto částku strhne přímo z účtu obchodníka. Výsledkem je efekt podobný jako při úspěšné reklamaci zakoupené věci u obchodníka, tj. dostanete zpět své peníze.

Kdy můžu chargeback využít?

Typicky lze chargeback využít při zneužití platební karty a při reklamaci zboží, kdy zboží nebylo prodejcem dodáno, nebo zboží dodáno bylo, ale jiné než to, které jste si objednali. Použít chargeback lze ale i v případě, kdy se nám podaří zaplatit obchodníkovi za jednu věc samou vděčností rovnou dvakrát, nebo pokud si obchodník dává příliš na čas s vyřízením objednávky, a i více jak po 30 dnech po provedení platby nedodal zboží. Lze také použít, pokud zboží dorazí poškozené, nebo v případě technických potíží při platbě. Zpětné zaúčtování lze dále využít, pokud Vám obchodník namísto značkového zboží dodal nepříliš vábně vyhlížející padělek. V současnosti by se chargeback dal využít i za situace, kdy jste si koupili letenky na dovolenou, ale cestovní kanceláři, potažmo aeroliniím, se po ekonomické stránce dvakrát nedaří a vlivem současné situace krachují.

Bankám povinnost provést chargeback ukládají především pravidla karetních asociací (např. Mastercard[1] či VISA), na základě kterých jej pak banky upravují ve svých obchodních podmínkách. Ale pozor, to vše je možné jen pokud jste zaplatili kartou, na převod peněžních prostředků z jednoho účtu na druhý se zpětné zaúčtování nevztahuje – jedná se o službu, jež byla zřízena karetními asociacemi. A vzhledem k tomu, že se nejedná o ochranu poskytovanou spotřebiteli, je úplně irelevantní, že jste věc nakoupili na IČO. Chargeback mohou využít i podnikatelé.

Zpětné zaúčtování krok po kroku

Ačkoliv doufáme, že chargeback nebudete vůbec potřebovat, máme pro Vás stručný návod, podle kterého můžete v případě potřeby postupovat.

  1. Kontaktujte obchodníka

Ne vždy se musí jednat o úmyslné jednání s cílem kupujícího poškodit, člověk je tvor omylný, a je tak vhodné se s problémem obrátit nejdříve na obchodníka. Banky navíc požadují, abyste se nejdříve pokusili vyřešit problém s obchodníkem a požadují tuto skutečnost doložit před tím, než se samy odhodlají k řešení. Pakliže obchodník nereaguje, nebo odmítá situaci řešit, přichází na řadu krok 2.

  1. Obraťte se na vydavatele Vaší karty

Jak již bylo napsáno výše, vydavatel karty, tj. Vaše banka, je povinna umožnit chargeback na základě pravidel karetních asociací – tyto pravidla jsou ale pouze obecnou úpravou, konkrétní pravidla pro uplatnění tohoto nástroje musíte nejdříve hledat v produktových podmínkách, nebo v reklamačním řádu Vaší banky. Reklamaci (mezibankovní karetní reklamaci) může klient banky řešit zpravidla jak na pobočce banky, tak i prostřednictvím emailu či telefonicky. Výjimkou nejsou ani online reklamační formuláře. Reklamaci lze ale uplatnit jen do bankou stanovených lhůt, doporučujeme proto pravidelnou kontrolu stavu účtu, aby se nestalo, že budete chtít reklamovat platby po lhůtě – pak byste totiž nemuseli s reklamací uspět.

Na banku se ale obracet nebudete, pokud platba proběhne prostřednictvím zprostředkovatele platby (např. PayPal), v takovém případě je postup v podstatě stejný, jen je nutné se namísto vydavatele Vaší karty obrátit přímo na zprostředkovatele.

  1. Doložte potřebné dokumenty

Banka musí nejdříve posoudit, zda je Vámi uplatněný podnět opodstatněný. Za tímto účelem je nutné bance doložit všechny podklady a také dostatečně vylíčit okolnosti. Nejvhodnějším řešením je informovat se na infolince přímo u Vaší banky. Nebude se jednat o nic neobvyklého, zpravidla půjde o identifikaci obchodníka, zboží a platby. Dále, jak je již uvedeno výše, po Vás banka bude nejspíše požadovat důkaz o tom, že jste se spor snažili vyřešit nejdříve s obchodníkem – zde dle našeho názoru bohatě postačí záznam emailové komunikace.

Pakliže banka na základě dodaných dokumentů shledá, že zboží nebo jiné plnění nebylo poskytnuto nebo je zde jiný oprávněný důvod pro chargeback, dostanete své peníze zpět.

Pokud se tedy bojíte, že své peníze už nikdy neuvidíte, nepanikařte, není nutné trhat si vlasy, prostě jen kontaktujte svou banku, zeptejte se, zda a za jakých podmínek máte na chargeback nárok, a v kladném případě hledejte fakturu.

Tzv. zákonné chargebacky spojené s platbami, které jste neschválili (tzv. neautorizované platby) a platbami, které nebyly správně provedeny, jsou věcí jinou a přesahují rámec tohoto článku. Dovolíme si tak k nim pouze poznamenat, že zde poskytovateli vzniká povinnost takovou transakci napravit, a to přímo na základě zákona o platebním styku.

 


[1] Dostupné na: https://www.mastercard.us/content/dam/mccom/global/documents/chargeback-guide.pdf